跳到主要內容區
:::

千里情緣E線牽 臺日SKYPE交流活動

北屯區陳平國小張雅甄主任 10/08/2018 761 點閱

       知識無遠弗屆,科技拉近了世界的距離,「國際教育」已成為當代顯學。本校推動國際教育從認識自我文化出發,透過國際文化的對照,教導學生深入了解自我文化的特質,並進一步透過視訊交流活動(SKYPE PROJECT),讓學生以尊重、欣賞日本文化,學習跨文化溝通的知識與技巧。

       有緣千里「E」線牽!電腦、網路、網路攝影機,簡單的三樣E設備,牽起了臺灣與日本的連線,也讓陳平國小結交了第一個國際朋友,來自日本高知縣土佐市的蓮池小學(Hasuike Elementary School),原來一般人所使用的Skype通訊軟體也能成為國際交流的好工具!

       透過視訊交流活動,讓臺日學生進行零時差的文化交流,兩校學生相互介紹學校,並分享學校生活及課後活動,甚至一起合唱流行歌曲,藉由交流,學生改變對英語課的印象,同時開闊自我國際視野,達成國際教育目的。

◎臺日視訊交流活動教學流程如下(以六年級為例):

一、主題:After school

二、事前準備:活動前以簡報介紹日本蓮池小學,並展示該校學生美術、書法作品及作文,讓學生對於交流學校有所認識及瞭解。本校學生製作的臺灣美食及景點圖卡,事先請日方教授帶回致贈蓮池小學。透過學生作品的交流揭開臺日交流的序幕。

三、準備活動:老師指導學生依據交流主題,撰寫3-5句英文句子,並繪製關鍵字圖卡或準備實品,供交流時佐證用。

四、發展活動:視訊當天,蓮池小學與本校學生依序發表事先準備好的主題相關句子,藉此增加學生英文聽力及溝通能力,最後規劃5-10分鐘Free Talking進行雙向問題交流,讓兩國學生能自由發問,以增進相互認識及瞭解。

五、教學評量:本次教學活動採異質分組為主,2-4人一組,各組成員分工合作,由組長帶領組員設計主題發表句子、製作圖卡,並共同發表,必要時加上華語教學。以動態評量為主,依據學生發表的完整性予以評分,於自由問答時間踴躍發表者,另以加分鼓勵。

六、教學活動設計:

 (一)Opening Greetings(2 minutes)

All students: Good morning!

Tr. Iris: Hello, everyone!  I’m Iris, and I’m the director Of General Affairs in Chen-Ping.  Then I will introduce our school members.

Principal: Hello, I’m the principal, Mr. Hsu.

Tr. Duncan: Hello, I’m Duncan, the English teacher.

(二)Presentation(15 minutes)

Presentations about school life in Taiwan.

Topic 1:Our School and our city

Students point to the maps and pictures.

This is Taiwan.

This is Taichung City, the central part of Taiwan.

This is our school. (show the picture of Chen-Ping)  It’s beautiful.

Topic 2:My life after School

・Student 1:

I enjoy my life, because I have many good friends to play with.

After school, I take a piano class on Tuesday and a swimming class on Friday. 

In my free time, I like to play basketball, cellphone games, and read comics.

・Student 2:

I don’t enjoy my life, because I have so many tests and so much homework to do.

After school, I attend the cram school for math, English, science, and Chinese classes.

In my free time, I like to hang out with my friends on Face Book, watching You Tube, and read story books.

 (三)Free Talking(10 minutes)

・What sport do you like?

・What food do you like?

・What subject do you like?

・What country do you want to go?

・What do you want to be?     

 (四)Final Greetings- Farewell(1 minute)

千里情緣E線牽 臺日SKYPE交流活動(圖片1)

面對日本友人,學生用英文介紹課後活動

發表過程中,臺日學生相互給予回饋

千里情緣E線牽 臺日SKYPE交流活動(圖片2)

千里情緣E線牽 臺日SKYPE交流活動(圖片3)

學生介紹自己的書法專長並展示作品

學生展現日語能力並認真製作說明圖卡

 

 

分享:
:::

教學錦囊

千里情緣E線牽 臺日SKYPE交流活動
勞動教育融入地理教學
小一書包整理術
愛上泥土 泥是我的菜
新課綱評量之趨勢--以社會科為例
拼貼藝術(collage)在小學視覺藝術課程的應用
回頁面頂端